Înscrie-te la consultările publice privind discriminarea și segregarea școlară! Evenimentul se desfășoară în opt județe ale țării.

august 9, 2023
Povești de pe teren Uncategorized @ro

Începând cu 23 decembrie 2019, România are o metodologie de monitorizare a segregării școlare în învățământului preuniversitar. Încă din 2007 există ordinul  nr. 1540/19.07.2007 privind interzicerea segregării scolare a copiilor romi. Rolul ordinelor presupune: să asigure accesul egal la educație echitabilă și de calitate pentru toți copiii din România, indiferent de etnie sau de limba maternă. O școală care să trateze egal fiecare copil din România, indiferent de locul, circumstanțele, familia, mediul în care s-a născut.

În pofida ordinelor cu privire la interzicerea segregării școlare a copiilor romi, segregarea şcolară reprezintă o formă gravă de discriminare, cu consecinţe negative asupra accesului egal al copiilor la o educaţie de calitate. În momentul de față, segregarea pe baza etniei există, este tolerată și întreținută de sistemul educațional sau lipsa de informare a victimelor segregării.

 

Ce înseamnă asta? 

Segregarea ca mecanism al excluziunii sociale – în domeniul educaţiei şcolare – conduce la un grad ridicat de neşcolarizare şi de abandon şcolar, la menţinerea prejudecăţilor la nivelul populaţiei majoritare şi al celei de romi, dar şi la scăderea calităţii educaţiei în şcolile/clasele de romi. De cele mai multe ori, segregarea, deși poate părea un act de sine stătător, determină violența, excluziunea și ulterior, abandonul școlar.

Conform Eurostat 2019, abandonul școlar timpuriu în România rămâne printre cel mai ridicat din Europa, atingând 16.4% în 2018, cu o rată semnificativ mai mare în mediul rural (25%) [European Commission, Education and training monitor 2019 Romania report].

 

Ce putem face?

Respectarea ordinelor MEN în ceea ce privește segregarea și discriminarea pe bază etnică și recomandări de politici publice pentru Ministerul Educației și Cercetării Naționale. Pentru a demara procesul,  colectăm informații de la actori relevanți cu privire la respectarea drepturilor minorităților în mediul școlar și organizăm o serie de consultări publice pe tematici de educație interculturală și echitate.

 

Scopul consultărilor publice: 

Consultarea publică are în vedere aducerea împreună a actorilor relevanți, dar și a persoanelor interesate de fenomenul segregării școlare, cu scopul de-a asculta și colecta opiniile tuturor participanților în vederea conturării de acțiuni specifice pentru implementarea metodologiei de monitorizare a segregării școlare, respectiv de respectare și realizare a indicatorilor asumați prin aceasta.

Obiectivul principal al acestei consultări este de a implica actorii relevanți în adresarea segregării școlare pe criteriu etnic în identificarea de soluții și măsuri potrivite. Scopul consultărilor este de a asculta vocile celor direct implicați și/ sau afectați de fenomen pentru conștientizarea realității. Rezultatele ajută la formularea și fundamentarea a o serie de măsuri coerente de acțiune pentru implementarea indicatorilor din metodologia de desegregare asumați de Teach for Romania în cadrul proiectului Segregare pe minus, Diversitate pe plus, bazate pe nevoi reale, în context local, regional și național.

 

În ce județe ale țării au loc consultările publice și când? 

Craiova – 28 iulie

Timișoara – 11 august

Iași – 22 august

Cluj – 22 august

Brașov – 25 august

Ploiești – 25 august

Constanța – 31 august

București – vom reveni cu detalii în luna septembrie

 

Cum poți participa la consultările publice? 

Pentru Timișoara –

Iași –

Cluj –

Brașov –

Ploiești –

Constanța –

București – https://bit.ly/evenimentBucurești

 

Înscrie-te! Avem doar 20 locuri libere la fiecare consultare publică!

 

***

Proiectul „Segregare pe minus, diversitate pe plus” este derulat de Teach for Romania în parteneriat cu Roma Education Fund, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Lucrăm împreună pentru o Europă incluzivă.